Projekt hybrydowy w ramach Polsko-Niemieckiej Wymiany Młodzieży
10 maja 2022


W dniach 26.04.-29.04.2022 w naszej szkole miał miejsce innowacyjny projekt hybrydowy w ramach POLSKO-NIEMIECKIEJ WYMIANY MŁODZIEŻY Zespołu Szkół im. W. Goetla z zaprzyjaźnioną niemiecką szkołą – Berufsbildende Schule Rodalben.
Projekt wymiany młodzieży między naszymi szkołami trwa już od 11 lat. Niestety ze względu na pandemię nie mogliśmy obchodzić naszej 10. rocznicy współpracy, a fakt niepewnych czasów spowodował, iż w tym roku zdecydowaliśmy się na formę hybrydową, która polegała na obraniu wspólnego tematu projektu i realizowaniu go w swoim kraju przez obie grupy młodzieży i opiekunów, podtrzymując przy tym ścisły kontakt on-line i prowadząc telekonferencje pomiędzy grupami.
Głównym tematem tegorocznego e-spotkania było „POSZUKIWANIE W REGIONIE ŚLADÓW POLSKO-NIEMIECKIEJ HISTORII”
Temat trudny i potrzebny.
To przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia finansowego STAROSTWA POWIATOWEGO w Suchej Beskidzkiej oraz organizacji POLSKO-NIEMIECKIEJ WSPÓŁPRACY MŁODZIEŻY
(PNWM to organizacja międzynarodowa, jej działalność finansują rządy Polski i Niemiec; umożliwia ona spotkania i współpracę młodych Polaków i Niemców; dofinansowuje i wspiera polsko-niemieckie projekty).
Naszymi głównymi kanałami komunikowania się on-line były: platforma Microsoft Teams, dzięki której prowadziliśmy telekonferencje oraz komunikatory Signal i Messenger, na których omawialiśmy szczegóły współpracy i zamieszczaliśmy ważne informacje.
Wspólne punkty projektu, jak i nasze działania związane z poszukiwaniem śladów polsko-niemieckiej historii dokumentowaliśmy na utworzonym kanale Teams.
Dzień rozpoczęcia – WTOREK (26.04.) jak i zakończenia projektu – PIĄTEK (29.04.) spędziliśmy stacjonarnie w szkole oraz na terenie Suchej Beskidzkiej. W tym czasie poznawaliśmy się wzajemnie (uczestnicy projektu pochodzą z różnych klas), uczestniczyliśmy w zabawach integracyjnych i przygotowaliśmy materiały do prezentacji w czasie spotkania inauguracyjnego z Niemcami.
Nagraliśmy w tym celu krótkie filmiki prezentujące uczestników projektu; ich codzienność, zainteresowania i plany na przyszłość.
Przetestowaliśmy stanowiska pracy technicznej, opracowaliśmy pomoce, karty pracy, gromadziliśmy zdjęcia i filmy video.
W ostatnim dniu w naszej „IT-bazie” podsumowaliśmy projekt wskazując na mocne strony i aspekty, nad którymi należy jeszcze popracować.
Jednym z punktów pierwszego dnia programu było wspólne oglądanie filmu „Lista Schindlera”. Przygotował on nas tematycznie na treści, których doświadczyliśmy w kolejnych dniach podczas zwiedzania muzeum Fabryka Schindlera.
Pomiędzy zajęciami spędzaliśmy czas na wspólnie wybieranych smacznych posiłkach.
ŚRODA i CZWARTEK były dniami wyjazdowymi z noclegiem w Krakowie, w hotelu Ibis.
Po przybyciu do Krakowa uczestniczyliśmy w grze miejskiej mającej pokazać, jak wiele wspólnych elementów historii kryje się na samym krakowskim Rynku. Zobaczyliśmy również siedzibę Konsulatu Generalnego Niemiec.
W planach mieliśmy też spotkanie online z partnerami z Niemiec w siedzibie Goethe-Institut; jednak ze względu na ograniczenia lokalowe nie było to możliwe.
Kolejnego dnia zwiedziliśmy wystawę w Fabryce „Emalia” Oskara Schindlera, która obecnie jest Oddziałem Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Zabraliśmy stamtąd wiele głębokich przemyśleń i refleksji. Podczas spaceru po dzielnicy Kazimierz odkrywaliśmy liczne ślady polsko-niemiecko -żydowskiej historii, a także miejsca, w których kręcono sceny do nagrodzonego siedmioma Oscarami filmu „Lista Schindlera”.
W tym czasie również nasi niemieccy partnerzy poszukiwali historycznych śladów polskości w swoim rejonie. Odwiedzili m.in. cmentarz polskich robotników przymusowych oraz przeprowadzali wywiady z Polakami tam mieszkającymi. Byli także we francuskim przygranicznym miasteczku Wissembourg, gdzie urzędował polski król Stanisław Leszczyński.
Mieliśmy też okazję uczestniczyć jako obserwatorzy w koncercie na Rynku Krakowskim na rzecz pokoju w Ukrainie oraz w semickich obrzędach i tańcach na Kazimierzu.
Był to dla nas czas bardzo ciekawy, radosny i pełen nowych doświadczeń.
Każde takie przedsięwzięcie ubogaca nas pod wieloma względami.
Poznajemy siebie, bliskie otoczenie, otrzymujemy namiastkę życia rówieśników w innym kraju, uczymy się punktualności, odpowiedzialności, zaradności, logistyki.
Doceniamy fakt, że teraz lepiej znamy polsko-niemiecką historię, której tak wiele śladów odnaleźliśmy w Krakowie oraz że mogliśmy tego doświadczyć.
również poza murami szkoły.
Podsumowując ===> projekt hybrydowy zdał egzamin😊
Poniżej fotorelacja